Laddar, vänta lite...

Vanliga frågor

Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågor som vi får. 

Vi har även satt ihop ett antal guider du kan lära dig mer om vad du ska tänka på med dina bilder och val av ramar. -Klicka här-

Ring gärna vår kundtjänst på 010-10 14 930 om du inte hittar det du söker.

Allmänna frågor

Produktfrågor:


Allmänna frågor

Erbjuder ni mängdrabatt?
Svar:
Om ditt företag vill köpa ett större antal av våra produkter så lämnar vi gärna en offert. Använd nedanstående formulär eller ring vår företagssäljare Björn Andersson på 070-77 12 127. Ange vilken produkt eller typ av produkt (så hjälper vi till att ta fram passande förslag) ange också när du senast måste ha din beställning.


Har ni någon fysisk butik?
Svar: Vi har totalt 9 st fysiska butiker där stora delar av vårt sortiment finns att köpa direkt i butik. Du kan även beställa i vår e-butik och hämta i någon av våra butiker. I våra butiker hittar du också vår kunniga personal som gärna hjälper dig att hitta rätt. -Hitta närmaste butik-


Hur hittar jag enklast det jag söker?
Svar:
Om du letar efter exempelvis en svart fotoram i 20x30 cm finns det tre olika sätt som du kan välja beroende på vad som är lättast för dig. Du kan använda sökfältet, gå och leta i de olika underkategorierna eller använda våra filterfunktioner.

Det enklaste sättet är att gå till rätt produktkategori och filtrera fram det du söker. Det gör du genom att titta i menyn till vänster och i det här fallet välja Ramar. Då ser du hela vårt ramsortiment och har möjlighet att filtrera både på exempelvis "färg" och "bildstorlek" för att hitta exakt det du söker!


Hur lång är leveranstiden?
Svar: Alla beställningar som sker före 13.00 på vardagar packas samma dag (Om vi har produkterna i lager) har du valt att få dina varor skickade till närmaste DHL Service Point har du normalt din leverans inom 1-3 dagar. Vill du hämta ut i närmaste BGA Fotobutik så är vår normala leveranstid ca 1 vecka.


Jag har frågor om en produkt
Svar: Om du tycker någonting är otydligt eller vill veta mer om någon av våra produkter är du välkommen att maila kontakta@bgafotobutik.se eller ringa vår kundtjänst på 010-10 19 160 så hjälper vi gärna till.


Jag har frågor om min faktura
Svar: Alla våra fakturor till privatpersoner hanteras av Klarna. Deras hemsida hittar du på www.klarna.se
Gäller din fråga faktura till företag når du vår kundtjänst på 010-10 14 930.


Jag saknar en produkt i er webbutik. Kan ni hjälpa mig?
Svar: Vi försöker att ha ett så komplett sortiment som möjligt men kan tyvärr inte ha allt. Om det är något särskilt du saknar så fråga oss gärna. Vi försöker alltid hjälpa till och hitta det just du söker.


Jag saknar min faktura / Jag behöver en fakturakopia
Svar: Alla våra fakturor till privatpersoner hanteras av Klarna. Deras hemsida hittar du på www.klarna.se
Gäller din fråga faktura till företag når du vår kundtjänst på 010-10 14 930.


Jag söker jobb eller praktik
Svar:
Vi annonserar alltid ut våra lediga tjänster via Platsbanken men du är alltid välkommen med en spontanansökan. Vi har även vissa möjligheter att ta emot praktikanter på vårt huvudkontor i Gävle. Kravet är dock att det är en längre tidsperiod och inom ett relevant ämne. Alla spontanansökningar och praktikförfrågningar kan skickas till bjorn@bgavideo.com.


Jag vill samarbeta med er! - Hur gör jag?
Svar:
 Är du en bloggare eller skribent som gärna informerar dina läsare om spännande produkter? Vi tycker att det är jätteroligt när människor som du skriver om våra tavelramar, posters och övriga artiklar! Vill du använda dig av någon av våra bilder blir våra fotografer glada, förutsatt att du skriver att de kommer från oss och eventuellt länkar till vår webbshop.

Pressbilder
För högupplösta bilder går det bra att kontakta oss så skickar vi materialet så snart vi kan.

Recensera våra produkter eller anordna tävlingar
Om du vill testa eller recensera någon av våra produkter skickar vi gärna en artikel till dig gratis. Vill du anordna en tävling eller ett event bistår vi med fina priser.

Skicka ett mail till kontakta@bgavideo.com med en beskrivning av dig och plattformen som du jobbar med. Här är till exempel besökarstatistik förstås extra intressant för oss.


Jag vill inte beställa via internet - Hur gör jag?
Svar: Du kan ringa våra kundtjänst på 010-10 14 930 så kan du göra din beställning via telefon. Du kan också komma in i någon av våra butiker. I butikerna finns även stora delar av vårt sortiment. Om något inte finns hemma kan vi enkelt beställa hem det du letar efter.


Kan jag bli återförsäljare till er?
Svar:
Det går utmärkt! Vi tar gärna emot återförsäljare. Vi behöver dina företagsuppgifter + en kort beskrivning av din verksamhet. Ange även vilka produkter som är av intresse så återkommer vi inom kort med en offert.


Kan jag ångra min beställning?
Svar: Ja det går utmärkt. Du skickar tillbaka dina varor till följande adress:
BGA Fotobutik
Utmarksvägen 2
802 91 Gävle

Tänk på att förpacka din retur väl eftersom varorna helst ska vara i samma skick som när du fick dom av oss. Om varorna ej är i oförändrat skick har vi rätt till ersättning för ev. värdeminskning.

Bifoga alltid en lapp med ditt ordernummer, namn och telefonnummer och att du vill utnyttja din ångerrätt. Så fort din retur är mottagen och allting är okej så betalar vi tillbaka hela summan.

Tänk på att du som kund själv får betala returfrakten då du utnyttjar din ångerrätt.


Kan jag ändra eller avbeställa min order?
Svar:
När du väl har beställt så är det i de flesta fallen inte möjligt att ändra eller avbeställa din order då vi plockar och sammanställer beställningar fortlöpande. Har du fått en sändningsbekräftelse så kan vi inte göra några ändringar alls. Annars kan du alltid maila till vår kundtjänst på info@bgafotobutik.se så försöker vi hjälpa dig på bästa möjliga sätt. Du kan självklart alltid ångra din beställning när du väl har fått dina varor.


Vad händer om jag inte kan eller vill hämta ut mitt paket?
Svar:
För alla paket som inte hämtas ut inom 14 dagar debiterar BGA Videoproduktion AB kunden en avgift på 295 kr. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering sammanlagt. Betalningsvillkor är 15 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr) samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt serviceställe och skicka tillbaka det till oss.


Kan ni skicka till utlandet?
Svar: Det kan vi göra. För våra kunder i NorgeFinland, Danmark & Tyskland har vi lokala sidor där du enkelt kan handla. Vi skickar även till övriga världen men då måste du skicka ett e-mail till kontakta@bgafotobutik.se så löser vi det.


Rabattkod, vad är det?
Svar:
Det är en bokstavs-/sifferkombination eller ett ord som ger en rabatt på din order. Våra rabattkoder skickas ibland ut via sociala medier eller nyhetsbrev och har då en begränsad giltighet. Normalt jobbar vi inte med rabatter. Har du en rabattkod så vet du förmodligen om det. I annat fall kan du hoppa över denna ruta. Vi delar tyvärr inte ut rabattkoder på begäran.


Vad är det för skillnad mellan posters, prints och affischer?
Svar:
Vi använder oss av fler sätt att beskriva samma produkt, för att göra produkttexterna mer läsvänliga. I princip är det ingen skillnad mellan posters, prints och affischer, det vi menar är att något är tryckt på papper, som till exempel fotografier eller grafiska illustrationer. Pappret kan vara av olika kvalitéer, blankt eller matt och varierande tjocklek, det anges oftast vid produkten vilket material den är printad på. Om något är oklart går det bra att kontakta kundtjänst för mer information.


Produktfrågor

Gör ni måttbeställda passepartouter?
Svar:
Ja det gör vi. Vi har ett stort utbud av färger och du beställer snabbt och smidigt på vår hemsida. Det enda du behöver ange är yttermått respektive innermått. Klicka här för mer information.


Gör ni måttbeställda ramar?
Svar: Ja det gör vi. I vårt sortiment hittar du över 200 olika ramprofiler och du beställer direkt på vår hemsida. Alla ramar tillverkas i vår egen ramverkstad av kunnig personal. Klicka här för att beställa din egna måttbeställda ram.


Gör ni måttbeställda speglar?
Svar:
Ja det gör vi. Vi har ett stort utbud med snygga profiler som passar utmärkt till speglar. Klicka här för mer information.


Hur gör jag för att montera mina bilder i en passepartou?
Svar: Vi rekommenderar starkt att du använder syrafri passepartoutejp då vanlig tejp riskerar att skada bilden och ofta ramlar av med tiden. Fäst bara din bilder med passepartoutejp i överkant på bilden mot passepartouten. Det gör så bilden kan "andas" och håller längre.


Hur vet jag hur stor bild som får plats i ramen?
Svar: Alla vanliga fotoramar är namngivna enligt följande mönster "Soul Vit 10x15 cm" där "Soul vit" är vad ramen heter och måttet 10x15 cm är hur stor bild som får plats i ramen. Notera dock att ca 2-3 mm av bilden inte blir synlig i ramen då det försvinner bakom ramens kanter.


Ingår glas till ramarna?
Svar: Till 98% av alla våra ramar ingår vanligt glas. Till övriga ramar är glaset ersatt med plexiglas. I de fall där vanligt glas inte ingår har vi tydligt skrivit det i produktbeskrivningen.


Kan jag framkalla bilder hos er?
Svar: Ja det går utmärkt! Våra framkallningstjänster där du hittar alla bildstorlekar och olika pappersval hittar du här.


Kan jag få mina bilder inramade och klar?
Svar: Ja det är något som vi kan hjälpa dig med. Vårt utbud med ramar där vi samtidigt erbjuder inramning direkt på nätet hittar du här. Om du inte hittar den ram som du söker där kan du komma in till närmaste butik eller kontakta vår kundtjänst.


Kan man få måttbeställda collagepassepartouter?
Svar: Ja det kan vi hjälpa till med. Kom in till närmaste butik eller kontakta vår kundtjänst för mer information. Vi har en datorstyrd passepartoutskärare vilket gör att vi kan göra det mesta i passepartoutväg. Bara din fantasi sätter gränserna. Oavsett om du vill ha en passepartou med 20 öppningar eller kanske bara 2 öppningar som är ovala så kan vi hjälpa dig.


Reklamation - Min produkt är trasig vad gör jag?
Svar: Kontakta vår kundtjänst och bifoga dina kunduppgifter och en bild på den trasiga produkten. Inom 1 arbetsdag får du svar och godkännande av din reklamation. Därefter skickar vi ut en ny produkt omgående.


Säljer ni reflexfritt glas?
Svar:
Ja det gör vi. Vårt reflexfria glas är tillverkat av välrenommerade "Gro Glass" och har en reflektionsgrad på endast 1%. Dessutom skyddar glaset mot skadligt UV-ljus. Glaset säljs måttbeställd och du hittar det här.


Vad är det för skillnad på de olika typerna av glas till ramarna?
Svar:
Floatglas är som vanligt glas med skillnaden att det är jämnare och har något bättre ljusegenskaper. Plexiglas är en form av genomskinlig akrylplast. Antireflexglas är glas som har behandlats för att motivet i din ram inte ska försvinna bakom reflektioner av t.ex. lampor eller dagsljus.


Vad menas med ramens blankhet?
Svar: Blankhet använder vi för att beskriva om ramen är blank eller matt. Vi använder tre nivåer, Högblank/Blank/Matt, för att ge dig en bättre känsla för hur ramen ser ut. Observera att blankheten kan skilja sig något mellan olika ramar inom de tre nivåerna, beroende på ramens material och färg.


Vad menas när det står att ett album har "100 sidor" ?
Svar: Det betyder att albumet har 50 blad (Då man på varje blad kan sätta bilder både på fram och baksidan) vilket innebär att det finns 100 sidor vilket motsvarar 50 blad.


Vad är det för skillnad på en ram, bildram, tavelram och en fotoram?
Svar: Det är i princip ingen skillnad mellan dessa utan vi använder oss av fler namn för att beskriva samma sorts produkt, det gör texterna i webbshoppen mer läsvänliga. Det vi menar är att det är något som är till för att rama in till exempel ett fotografi, en poster eller en tavla. Vilket material ramen är tillverkad av spelar inte in i valet av namn att beskriva produkten med. Har du några funderingar kring hur du ska välja ram så hjälper gärna vår kundtjänst till med att svara på frågor.


Vad är pergamynblad?
Svar: Det är ett tunt vitt silkespapper som sitter mellan albumbladen för att skydda bilderna från repor och limrester. Att råka ut för att två album blad har fastnat ihop p.g.a. limrester är inte en rolig upplevelse. Det gör albumen lite dyrare men ger ett extra skydd till dina bilder.


Varför är det inte samma storlek på produktbilden som den ram jag vill köpa?
Svar: Det beror på att många av våra fotoramar finns i extremt många storlekar vilket gör att vi tyvärr inte har möjlighet att ta bild på alla förekommande storlekar.

Under rubriken "Bra att veta" längst ner på produktbeskrivningen finner du information om ramens bildmått/innermått. Där hittar du även hur bred respektive djup ramens profil är. Det gör att du enkelt kan bilda dig en egen uppfattning om exakt hur den ram du vill ha ser ut.


Vilka storlekar på fotoramar har ni i ert sortiment?
Svar: Vi har 74 olika storlekar på våra fotoramar i vårt standardsortiment. Här nedan hittar du alla våra storlekar. Vi gör även måttbeställda ramar om du inte hittar det du söker i vårt breda sortiment.

Kvadratiska ramar
7x7 cm9x9 cm10x10 cm12x12 cm13x13 cm15x15 cm18x18 cm20x20 cm24x24 cm25x25 cm30x30 cm32x32 cm40x40 cm50x50 cm60x60 cm65x65 cm70x70 cm • 90x90 cm • 100x100 cm

Rektangulära ramar
7x9 cm9x12 cm9x13 cm10x12 cm10x13 cm10x15 cm11x15 cm13x18 cm • 13x19,5 cm • 14x18 cm15x20 cm15x21 cm (A5)15x22 cm15x23 cm18x24 cm20x25 cm20x28 cm20x30 cm20x60 cm21x29,7 cm (A4)21x30 cm22,7x50 cm24x30 cm25x35 cm25x38 cm25x50 cm25x70 cm27x35 cm28x35 cm29,7x42 cm (A3)30x40 cm30x45 cm30x90 cm30x91 cm • 32,9x48,3 cm (A3+) • 33x95 cm35x50 cm35x100 cm40x50 cm40x60 cm40x100 cm42x59,4 cm (A2)42x70 cm50x60 cm50x65 cm50x70 cm50x75 cm50x100 cm56x71 cm58x100 cm59,4x84 cm (A1)60x80 cm60x90 cm61x91,5 cm (Posters)70x90 cm70x100 cm84,1x118,9 cm (A0)100x140 cm

Fraktfritt
Vid köp över 1 000 kr

Snabb leverans
Beställningar före kl 13
skickas samma dag

Personlig service
Ring 010-10 14 930